Oláh
Ibolya
Múzeum
Tököl
- 2009. június 8.
A
fiatalkorúak börtönében
zártkörű
fellépés
„...A
marcona fiatal férfiak átengedik magukat ennek a
törékeny lány
hol erőteljes, hol pedig szuggesztív énekhangjának.
A számok közt lazításként, hol le-
és bevezetésként kedves tréfás
közjáték, Ibolya párbeszédet folytat
közönségével, játékosan perel,
incselkedik velük. A közönséggel, akiktől az
ominózus Magyarország című dallal búcsúzik.Nem
is nagyon tehetne másként, hiszen hallgatósága
szinte egy emberként ezt követeli tőle. Ahogy az utolsó
akkordok is elültek, furcsa, álomszerű csendet érzek.
Ibolya napszemüvegének két fekete lencséjében
egy villanásnyi időre a fogvatartottak egy csoportja
tükröződik. A foncsoron kívülről fiatal férfiak
mosolyognak, és szorongatják kezükben az Ibolya
által dedikált papírdarabokat.
Állni
látszik az idő, majd kis zökkenéssel útjára
indul újra.”
Fülledt,
júniusi napon tartunk Csepel-szigetre, a tököli
Fiatalkorúak Büntetés-végrehajtási
Intézetébe. Forró szél csap az utazó
arcába, enyhülés csak árnyékban, fák
alatt vagy épület hűvösében; a táj, a
szikkadt, száraz föld körben mindenhol esőre vágyik.
Régóta várt előadásra vagyunk
hivatalosak.
A tököli fiatalkorúak, köztük ismerősök, barátok különösen, de a személyzet
is Oláh Ibolyát várja. Fellépni jön Tökölre, kész műsorral, de
ismerősöket látni, velük beszélgetni is. A program valójában a kellemes
és a hasznos összekapcsolódásából született meg. Ibolya ugyanis nem
egyedül jön, hanem Anyácskával, aki rajta kívül még sokak gyámja
is itt, Tökölön. Illésné Ancsán Aranka, vagy, ahogy egy egész ország ismeri,
Anyácska, rendszeresen jár be munkatársaival a fiatalkorúakhoz,
az ő „fiaihoz”. S innen származott az ötlet, jöjjön egyszer vele Ibolya is,
énekelni, fellépni a fiúk előtt, és beszélgetni az itt elhelyezett fiatalkorú
fogvatartottakkal.
- Kellenek a jó programok, mint egy falat kenyér – mondja Tóth Tamás
bv. ezredes, a tököli Fiatalkorúak Büntetés-végrehajtási Intézetének
igazgatója erről a mai előadásról szólva. – Kétszázötven-háromszáz
fiatalkorú fogvatartottunk van, s velük érdekes módon több a baj, mint
a felnőttekkel. Valós programokat kell szervezni az itt lévőknek. Minél
több a program, annál kevesebb a gond. De éppen ezért fel is pezsdült
most az élet nálunk – folytatja az igazgató. Van sport-, irodalom- és színjátszó
szakkörünk is. Nemrég mutatták be nagy sikerrel a színjátszósok a
Lúdas Matyit, és már folynak egy musical próbái is. A focistáinknál nemrég
jártak a ferencvárosi Simon Alapítvány tagjai, mi több, a tököli fiúk
döntősek lettek a Fiatalkorú Fogvatartottak Labdarúgó Bajnokságán. A
zenei szakkörünk szintén nemrég indult, most toborozzák a zenészeket.
A dobos, a basszusgitáros, és egy fuvolás már meg is van. Többet nem is
nagyon tudunk beszélgetni az ezredes úrral, mert a vendégek érkezését
jelentik.
Anyácskával érkezik
A kaputól kis csoport sétál lassan befelé a délutáni hőségben, szinte
védelmezőn mennek egy alacsony, vékony lány mellett, aki sosem
távolodik messzebbre a csoporttól, különösen pedig egy megfontoltan
lépdelő asszonytól. Ő Anyácska, akit egy ország ismer ezen a néven.
Az alfa és az omega Oláh Ibolya és még nagyon sokak számára. Biztos
pont, egy mosoly, bátorító szó, vagy egy néma ölelés, oldott pillanat. Ám
korholni
is képes, ha azt kell. Egy-egy ritka szavával nyugtat, okít, nevel.
Ez a törékeny, tétova mosolyú asszony olyan könnyedén hordoz a hátán
emberi sorsokat, amihez másoknak talán több élet is kevés lenne. A
tiszadobi gyermekotthon vezetője, immár húsznál is több éve. Sokaknak
Anyácska,
négy gyermeknek – saját gyermekeinek – viszont anya.
- Hogy élik meg mindezt a saját gyerekei? – szökik akaratlanul is a kérdés
a számra.
- Ebbe nőttek bele, megszokták – felel mosolyogva. – Van egy fiú itt, aki
növendék, van egy utógondozott, aki a büntetése letelte után hazajön
Tiszadobra – folytatja, mikor a látogatásáról kérdezem. – Sokaknak én
vagyok a gyámja, segítséget kérnek, beszámolnak a dolgaikról.
Ibolya mázlistának tartja magát
Az alacsony, vékony vendég Oláh Ibolya. Fekete, törékeny lány, fekete
cipőben, fekete nadrágban, fekete ingben. Lassan, tétovázva, hallgatagon
poroszkál Anyácska mellett. Nagy, fekete szemüveg mögé bújik.
A fellépés előtt a könyvtárba menekülünk a hőség elől, leülünk beszélgetni,
Ibolya, Anyácska vigyázón, s én. Nem tudom, hogyan vágjak
bele. Azt szeretném megtudni, hol van az a pont az ő életében, ahol a
sorsa elvált attól az ívtől, amelyet a legtöbb sors- és nevelőotthonbeli
társának az élete írt le. Hol a fordulópont? Mi az oka annak, hogy most
így beszélgethetünk?
- Mi az oka? Mázlista vagyok! Az az oka! A Jóisten adott tehetséget,
segítséget! – válaszol élénken, magabiztosan, ellentmondást nem
tűrő hangon. – Takarítónő lettem volna, ha nem indulok be. Nagyon
jó takarítónő voltam, bizony – mondja, közben incselkedve néz a
szemembe, aztán oldalvást sandít ki Anyácskára.
„Tiszadob a legjobb hely”
Kilencvenöt augusztusában kerültem Dobra. Láttam, hogy gitár volt a
fiúk kezében, sokan zenéltek, énekelgettek. Láttam, éreztem, jó hely-
re kerültem. Aztán én is énekelgettem. Aztán utazgatni kezdtünk az
országban, cigánydalokat adtunk elő, de játszottunk popzenét is. Jártuk
az országot, mentünk mindenfelé - meséli egy levegővel,
aztán elhallgat és mélyen elgondolkodik.
– Dob a legjobb hely. Gyönyörű a
környezet – folytatja Ibolya szenvedéllyel.
Dob, értsd, mint Tiszadob.
– Tetszett, hogy másképp kezelnek.
Tizenhárom évesen kerültem oda.
Addig tizenhárom helyen voltam,
meg kétszer nevelőszülőknél is, de
nem emlékszem rájuk. Egyikőjükre
sem. Az anyám fiatalon szült meg, tizennyolc
éves gyereklány volt. Ment,
járta velem a világot, próbált megoldást
keresni, találni a gondjaira, az
életére. De utoljára még megetetett,
mielőtt beadott volna az otthonba! –
kiáltja dacosan az arcomba, látom,
nagyon régi, mély sebeket tép fel a
jelenet. – Emlékszem, műbőr csizma
volt
ekkor rajtam, meg ruha, mert valami meleg helyre akart tenni az
anyám.
Jót akart. Nem ítélem el.
Amikor akarok, találkozom
vele – teszi még gyorsan hozzá, és
többet nem szeretne beszélni erről a témáról.
- Zeneileg mindenevő vagyok – vall később. – Kis időbe azért beletelt,
míg rájöttem, mit képviselek – mondja aztán.
- Miért, mit képviselsz? – kérdem mohón.
Felnevet, hogy jól megtréfálta a firkászt, rám pillant megint sajátos
incselkedő módján, úgy válaszol:
- Mindent képviselek.
Kiélvezi a győzelmet, aztán hozzáteszi: – Az egyszerű hangszerelést
szeretem. A letisztultat. Cselló, zongora, az ilyen lírai dolgokat. De az ilyen
„add a kezed, szeretlek”-szerű cukros, habos dolgokat nem szeretem.
- A Magyarország című dal nem ilyen?
- Nem. A Magyarország szebb, mint a Himnusz – feleli dacosan. – A Himnusz
olyan szomorú. A focinál is, amikor szól a Himnusz, csak állnak ott a
fiúk. A sportrendezvényekre lelkesítő dalokat kellene szerezni!
- Írassunk akkor egy magyar himnuszt külön focimeccseknek – indítványozom
hamarjában, de Ibolya már máshol tart. – És a klasszikus zene?
Bach, Beethoven, Mozart? – próbálkozom inkább mással.
- A klasszikus zenén csak aludni lehet – mondja lemondóan. – Tankcsapda.
Az jó. Bejön? – kérdi hirtelen, újra szemembe néz tréfás-pimaszul,
arcomat fürkészi. – Ütős – válaszolom. – Őszinte – kontráz kihívóan.
- Van kedvenc íród vagy költőd? – terelném más vizekre a szót.
- Ady és Radnóti – vágja rá azonnal, aztán gyorsan folytatja: – Ady a
leghelyesebb férfi!
- Férfiszépség? Vagy mert jóképű? – kérdeztem Ibolyától.
- Nem, azért mert mindent kipróbált. Különben ronda – vágja oda gyorsan,
aztán feláll, mintegy jelezve,
vége a beszélgetésünknek.
A koncert
A tököli bv. intézet focipályáján nyolcvannál
is több, világoszöld színű fogvatartotti
egyenöltözetű fiatal srác
várja már Oláh Ibolyát.
- Zavarban vagyok – vallja be már a
színpadon Ibolya a közönségének,
s teljes joggal, hiszen első alkalommal
koncertezik börtönben. Talán
ezért, vagy a technika rakoncátlankodik,
de kétszer is elkezdődik
az előadás. – Na, most jön az igazi
– kiáltja végül boldogan, s csukott
szemmel énekelni kezd. Mély, búgó,
meleg hangon dalol, elringatja hallgatóságát.
Sokatmondó című dalok
követik egymást, hol lassabb, hol
pörgősebb ritmusúak, különösen
árulkodó A hiba bennem van című
szám. Papa, ha félsz, csukd be az ajtót,
Eddig jó voltál – pimasz, karcos hangú fiatal vadmacska énekel, Lélek
katonái. A marcona fiatal férfiak átengedik magukat ennek a törékeny
lány hol erőteljes, hol pedig szuggesztív énekhangjának. A számok
közt lazításként, hol le- és bevezetésként kedves tréfás közjáték, Ibolya
párbeszédet folytat közönségével, játékosan perel, incselkedik velük.
A közönséggel, akiktől az ominózus Magyarország című dallal búcsúzik.
Nem is nagyon tehetne másként, hiszen hallgatósága szinte egy
emberként ezt követeli tőle.
Ahogy az utolsó akkordok is elültek, furcsa, álomszerű csendet érzek.
Ibolya napszemüvegének két fekete lencséjében
egy villanásnyi időre a fogvatartottak egy csoportja tükröződik. A foncsoron kívülről fiatal férfiak
mosolyognak, és szorongatják kezükben az Ibolya által dedikált papírdarabokat.
Állni látszik az idő, majd kis zökkenéssel útjára indul újra.
(Börtönújság,
Tököl, Kósa Márton,
2009. július)