Oláh
Ibolya
Múzeum
Bp.,
Kapcsolat koncert - 2010. június 26.
Ötvenhatosok
tere
fellépés
ROD STEWART előtt
(Oláh
Ibolya, Gáspár
Laci , Molnár Ferenc Caramel, Tóth
Gabi, Király Viktor)
(Ibolya - „Baby”)
„...A
Kapcsolat koncerten Rod Stewarthoz képest a Megások
elég kicsik voltak, és elég szürkék.
Mármint a produkció a produkcióhoz képest
(értsd: nem hangi adottságban, hanem minden egyébben
– színpadi jelenlétben, felkészültségben,
szervezettségben, látványban, hangosításban,
közönséghez való viszonyban, zenekarral való
kommunikációban, stb.) Sajnos túl nagy volt a
kontraszt..”
2010.
június 26. - Bp., Kapcsolat koncert, Rod Stewart és a
Megasztárok
(Együtt
mentünk: Györgyi, Mókus, Wpetya, valamint Joe és
két barátnője. Mi négyen a kordonon belülről
figyeltük a koncertet, Joe-ék pedig kívül
maradtak inkább. Közben találkoztunk Lucával
és Edussal is.)
A Kapcsolat koncerten Rod Stewarthoz
képest a Megások elég kicsik voltak, és
elég szürkék. Mármint a produkció a
produkcióhoz képest (értsd: nem hangi
adottságban, hanem minden egyébben – színpadi
jelenlétben, felkészültségben,
szervezettségben, látványban, hangosításban,
közönséghez való viszonyban, zenekarral való
kommunikációban, stb.) Sajnos túl nagy volt a
kontraszt.
Ami
Ibolyát illeti, elég furcsa volt, hogy a Megások
koncertje egy órás, őt ebből kb. az 55. percig nem is
hallottuk, míg a többi négy énekest (Tóth
Gabi, Caramel, Gáspár Laci, Király Viktor) már
három-négy dal erejéig is (egymást
többször váltva és valamiért elég
bizonytalanul felkonferálva, hogy mikor ki is következik).
Jó, hogy a legjobbat hagyjuk a végére, de ez még
így sem tűnt egy előre megszervezett dolognak, ugyanis a
köztudatban Ibolya azért ennyivel nem ”nagyobb”
a többieknél. Sokkal inkább olyannak tűnt, mintha
Ibolya csak akkor érkezett volna meg, persze ezt valszeg már
nem tudjuk meg.
Ibolya csak egy dalt énekelt, viszont
kiemelném, hogy Caramel Lélekdonorja mellett ő volt az
egyetlen, aki saját és egyben magyar dallal érkezett.
Természetesen a Babyt hallhattuk az új lemezről. A női
himnusz ekkora tömeg előtt nagyon nagyot üthetett - volna.
Ezt a pocsék hangosításon kívül az a
30-40 db óriás (2 méter átmérőjű)
rózsaszín pattogó gömb akadályozta,
amit épp Ibolya várva-várt színpadra
lépése előtt nem sokkal zúdítottak a
kordonon belüli közönségre. Gondolom
hangulatfokozónak szánták, hogy az emberek
élvezzék, hogy tömegesen gyerekként
lökdöshetik a nagy lufikat, mikor épp a fejükre
készül esni. Csak azt nem vették figyelembe, hogy
ha ennyit egyszerre odaeresztenek, akkor nem lesz ember, aki
egyáltalán látná a színpadot, de
főleg oda tudna figyelni arra ami ott történik, arra aki
ott énekel, arra amit énekel, és ne azzal
foglalkozna, hogy hogyan hárítsa el az épp
ráesni készülő gömböket. Ez nagyon jó
lett volna akkor, mikor pl. a Megások és Rod közötti
hosszú szünetben halálra untuk magunkat a nagy
semmiben, akkor valóban kitűnő szórakozató és
hangulatfokozó játékként szolgált
volna. Nade előadás alatt? A szervezők nem tisztelték
meg a mi Megásainkat, az már biztos.
Mivel már
19 óra elmúlt, nyilvánvalónak tűnt, hogy
Ibolya nem fog többet énekelni ennyire a végén,
még egy – szerintem rögtönzött –
duettre volt idő Tóth Gabival, az Elfelejtett szót
énekelték, melyet külön-külön is
szoktak saját koncertjeiken, a szöveget mégsem
sikerült megtanulni a Kapcsolat koncertre, ahol több
százezer ember előtt szerepeltek. A két műsorvezető,
Abaházi Csaba és Vágó Piros a végén
behívta az összes Megást egy meghajlás
erejéig. Én naívan vártam volna egy közös
dalt, azt hittem azért szólítják be őket,
az ugyanis adta volna magát a végére. Így
viszont kb. annyira befejezetlennek tűnt a produkció, mint
amennyire színvonalasnak.
A Rod Stewart produkcióról ennek ellenkezőjét tudom elmondani. Minden a helyén, pontos szervezettség, tökéletes hangosítás, profi csapat, nagyszerű zenészek, felkészült énekes, kiváló vokalisták, közvetlenség és figyelem a közönség és egymás felé, elképesztő látvány, minden mindennel összhangban.
Az énekesekről, zenészekről sugárzott a zene szeretete, hogy mennyire élvezik amit csinálnak, s magukat adva ezt ragasztották át a közönségre. A produkció szereplői betöltötték a színpadot, az egyes daloknál cserélődött, hogy ki hol helyezkedik el. A piros ruhás vokalista lányok, a piros ruhás trombitás-, szaxofonos-, és hegedűs lány, és a fekete ruhás gitáros fiúk dalról dalra vándoroltak a színpadon, ahogy maga az énekes is. Rod különösen figyelt rá, hogy a nagyszínpad minden szegletét bejárja, mindenki felé énekeljen, hogy a több százezer ember mindegyike úgy érezze, hogy neki szól a koncert. Jó ötlet volt a futballabdák bedobálása és berúgdosása a közönségbe, egy a Foci VB-hez kapcsolódó dal közben. Itt is látszott, hogy mindenfelé adott labdát - közelre, távolra, jobbra, balra, középre, mindenfelé egyformán.
Zenészei profik egytől-egyig, és érdekes az egész csapat összeállítása így, hogy a női tagok majdnem többségben vannak. A három vokalista lány pedig óriási hanggal megáldott, szép és lelkes, kellemes jelenségek (három különböző karakter). Egyébként rájöttem, hogy a háttérénekes és a vokalista nem egy és ugyanaz. Nos, ők nem háttérénekesek voltak. Ráadásul mindegyikük kapott lehetőséget, hogy egyedül is bemutatkozzon, ne csak vokalistaként, ahogy a zenészek mindegyike is kapott kiemelkedő szerepet egy-egy dalban. Mindegyikük más dalban dominált, így a résztvevőket nem egy dal alatt mutatta be Rod, hanem azután a szám után vagy alatt, amiben az illető szólózott. Így egy-egy tag sokkal nagyobb figyelmet kaphatott. Igazi csapatot alkottak, nem csupán Rod Stewartot láthattuk, annál sokkal többet. Azt is tökéletesen megszervezték, hogy ki mikor pihen, kinek miben kell szerepelni, azaz a dalok sorrendjét úgy állították össze, hogy senki ne legyen fáradt ahhoz, hogy 100 százaléknál kevesebbet nyújtson a közönségnek.
Rod
háromszor átöltözött az előadás
alatt, és az Aktívban mutatták utólag,
hogy a séróját maga lövi be mindig, sminket
nem visel, ezen kívül nyújtani szokott előadás
előtt, meg bemelegíteni, tehát nem csak úgy nagy
öregesen kiáll, aztán ahogy esik úgy
puffan. Ennek aztán a színpadon meg is lett az
eredménye: úgy tekerte a csípőjét végig,
mint egy huszonéves, pedig éveinek száma már
hatvan és hetven között félúton
jár.
Látványban sem volt hiány,
eleve Rod három féle (sárga-fekete, talpig
rózsaszín, piros-fekete) öltözéke, és
a piros ruhás lányok messziről is vonzották a
szemet. Három óriáskivetítőn pedig
közelebbről is követhettük a zenészek munkáját,
a lelkes arcokat, a magávalragadó mozdulatokat, és
a színpadi eseményeket. A hátsó fal
teljes terjedelmében óriás vetítővászonként
funkcionált, melyen a dalokhoz passzoló, illetve a
dalok tartalmáról mesélő képsorokat
láthattunk egész koncert alatt.
És hogy a műsor ezen az estén valóban a magyar közönségnek szólt, ez az egyik dal (a kedvencem tőle: Rhythm of my heart) végén kirajzolódó magyar zászló színeiből is kiderült. Azt gondolom ez egy olyan szép gesztus volt tőlük, mely méltóvá tette a nevéhez a rendezvényt: Kapcsolat koncert.
Ibolya részét felvettem, fényképezővel tehát elég rossz minőségben, de most mégsem amiatt nem teszem fel, hanem azért, mert egyszerűen nem volt méltó Ibolya tehetségéhez a szervezők nagy gömbös ötletének eredménye, és ezt épp elég volt ott átélni. Aki lemaradt róla, az meg örülhet. A Rod Stewart koncertről is csináltam pár felvételt, azt viszont valóban a minőség miatt nem teszem fel, mert egyáltalán nem tükrözi azt, amiben ott élőben részünk volt. Aki lemaradt róla, sajnálhatja.
* * *
A
szervezőkről semmi jót nem tudok elmondani. Eleve az az
óriásgömbös dolog.. de amúgyis..,
borzalmas fejetlenség uralkodott, a koncert utáni
hangulatot is majdnem sikerült elrontaniuk pl. az előzőleg
elvett esernyők miatt. Ez egy külön történet,
amin csak röhögni lehet, ha valaki nem volt ott és
elolvassa. Aki ott volt, annak meg inkább már majdnem
sírnia kellett.
Mikor odaértük,
észrevettük, hogy a színpad párszáz
méteres körzetében kordont húztak, azon
belülre is be lehetett menni ingyen, de csak úgy hogy
átkutatták az embert, mert nem szabadott bevinni
palackos üveget, és esernyőt meg hasonló
életveszélyes dolgokat. Így sajnos a kedvenc
üvegemtől kénytelen voltam megválni, s én
hülye esernyőt is vittem, hiába összecsukható,
ugye azzal is nyilván halálos sebeket tudok okozni, ha
elszáll az agyam, tehát muszáj volt elvenni
tőlem. Na jó, ezt még tudomásul is veszem, mert
minden nagyobb koncerten ezt csinálják. Nade a
módja..
Először beletettük egy szatyorba az
esernyőinket, meg az innivalóinkat, hogy majd így
egyben leadjuk, mivel mi négyen együtt voltunk (Györgyi,
Mókus, Wpetya, én). Ááááá,
hát azt nem szabad, szatyrot nem szabad leadni nekik, csak és
kizárólag esernyőt úgy naturba egyenként,
(az italokat meg persze el lehet dobni). Én megkérdeztem
miért nem lehet szatyorba tenni azokét akik együtt
vannak, hisz így a visszavétele is gyorsabb és
egyszerűbb lenne. Erre a - nem valami kielégítőnek
nevezhető - válasz ez volt: „Nem lehet”.
Hát
végülis miért is csináljunk valamit
egyszerűen és logikusan, ha lehet bonyolultan és
fejetlenül is, nem?
Az esernyőket nagy ötletesen úgy
vették el, hogy mindenki kapott egy sorszámot, mondván
ezzel a végén vissza lehet majd kapni kifelémenet.
Háromféle cetlire írtak számokat,
fehérre, kékre és pirosra. Mindenből kettő volt,
így az egyiket odaadták az embernek, a másikat
meg beletették az ernyőjébe. (Enyém volt a kék
90.) Ez teljesen logikus lett volna, így bele is nyugodtam
végül. Csakhogy, a koncert végén
szembesültünk vele, hogy az ”okos” szervezők,
nemhogy szám szerint nem sorban tették el az ernyőket,
de még a háromféle szín szerint sem.
Össze voltak hányva vegyesen több mély
dobozban. Most őszintén, szerintetek így mi értelme
volt beszámozni? Mert így aztán az ember
mutogathatta, hogy én a kék 90-est kérem tessék
itt a cetlim, halvány lila gőzük nem volt, hogy a több
száz ernyő közül egyáltalán merre
keressék. Ja és ugye akkorra már tök sötét
volt. Kezdetben egy ember tartott egy elemlámpát egy -
mondom egyetlenegy! - másiknak, aki nyitogatta az ernyőket,
hogy ugye meg tudják nézni melyik hányas,
ugyanis a cetlit csak akkor látta, ha felhúzta az
ernyőt, hisz teljesen a belsejébe tették a cetlit
előzőleg.
Később még két biztonsági
őr beszállt a nagy munkába, de nem sokkal gyorsult meg
a folyamat. Arra ugyanis nem jöttek rá még akkor
sem, hogy ha kinyitnak egy ernyőt és meglátják a
számát, akkor azt jó hangosan be lehetne
ordítani, hogy jelentkezhessen érte a tulajdonosa. Nem.
Ők követték azt, hogy valaki odanyújtotta a
cetlijét, majd elkezdték kereseni azt az egyet. Hiába
nyitottak ki közben 50-et, megnézve a számát,
hogy nem az-e az illetőé, azokat a számokat hangosan
bemondani már luxus lett volna. Mi adtuk ott a tippeket, de
nem nagyon hallgattak a heringként összepréselődő,
esernyőjükre türelmetlenül várakozó,
egyébként logikusan gondolkozó, halandó
emberekre.
Mondhatjuk, hogy több mint egy órája
álltam ott, addig kb. 15 esernyő talált gazdára
és akkor lehet hogy sokat mondtam. Hiába furakodtam be
előre, az első sorban lobogtathattam a cetlimet, mereszthettem a
szememet, hátha magamtól is meglátom a sajátomat
és odaadják ha rámutatok, de sajnos nem sikerült
megpillanatani, mert a dobozok mélyére nem látok,
a felszínen pedig nem véltem felfedezni az enyémet
a sötétben, mindezt ugye a kerítés mögül.
A reggelig tartó várakozástól, vagy az
esernyőmről való lemondásról valszeg Rod Stewart
csapata mentett meg. Ugyanis odajött az egyik embere és
angolul arra kérte az esernyőt keresgető okos gárdát,
hogy menjenek odébb, mert ők szeretnének kijárni
a kamionokkal. Mert hát ugye mondanom sem kell ők már
rég összepakolták Rod minden pereputtyát,
az egész felszerelést, látványt,
színpadot, az összes cuccot, és indultak volna
tovább Bécsbe, míg ezek kiosztottak 15 esernyőt
a több százból.
Na, az esernyős gárda
kiparancsolt minket a Hősök tere felé a kerítésen
kívülre, hogy Rodék kiférjenek, és
mondták, hogy majd odaviszik az esernyős dobozokat is és
ott folytatjuk. Kijjebb mentem, már semmi reményt nem
láttam, aztán jött az egyik biztonsági őr a
kezében az egyik dobozzal, végre nem volt köztünk
kerítés, odaszaladtam, persze nem csak én, hanem
az ideges tömeg egy része, aki észrevette. Mostmeg
nem volt elemlámpa, mert a lámpás csávó
még nem ért oda, az emberek meg a sötétben
próbálták nézegetni az ernyőket. Ekkor
eszembe jutott, hogy nálam van egy elemlámpás
öngyújtó (köszi MS :)). Odavilágítottam
egy pillanatra, s láss csodát egyből megláttam
egy olyan ernyőt, mint az enyém. Nem kérdezve az őrt és
senkit, gyorsan kikaptam a dobozból, hiába szólt
rám az őr, lassú volt, mert arrébb futottam
vele. Kinyitottam a biztonság kedvéért,
természetesen egyezett a kék 90-es, ezt távolról
odakiáltottam neki, sőt lobogtattam is a két cetlit a
sötétben, amit nyilván látott, és
már ott sem voltam. Szerintem a többiek reggelig ott
várhattak, vagy lemondtak arról, hogy visszakapják
a sajátjukat, így becslésem szerint a szervezők
a koncert után fejenként legalább 30-40
esernyővel lehettek gazdagabbak.)
(szilvert,
http://ibolyasvisszapill.blogol.hu,
2010.06.19.)